De schaduw van Congo

>

Rond de Nieuwe Koerswijk 2015

Nog wat rusten voor de start (rechts). Photo courtesy of Fons Roets.
Altijd leuk koersen in de Nieuwe Koerswijk. Veel draaien en keren in een charmante wijk met karaktervolle voetpaden vol schots en scheef staande tegels. Perfect loopweer dat wel, 21°C en amper wind. Een record aantal deelnemers ook, het mooie nazomerweer zal wel meegespeeld hebben. Aanvankelijk liep ik in circa 27ste positie, daarna sloot ik aan bij een groepje met Johan Deramoudt, Patrick Vanden Berghe en Jens Ketels. Alles lag echter op een zakdoek. Een jongetje speelde voor radiocommentator in zijn voortuintje: 'dames en heren, daar is het peloton in aantocht!'. Ik kon een glimlach niet onderdrukken.  In de derde ronde had Jens een bitse woordenwisseling met enkele sportieve dames die aan hun tweede ronde bezig waren. Ons tempo zakte eventjes onder de 16 km/u en zo'n typische 'negatieve split'-loper kwam uit de achtergrond terug. Ik demarreerde in zijn zog maar zijn tempo was in de warrige slotkilometer net iets te hoog gegrepen. Patrick Van den Berghe kwam weer aansluiten en ook Jens kwam aan volle vaart voorbij gesprint. Het sein om ook mijn eindsprint in te zetten: 21ste plaats in 34'18", dat is 17 seconden sneller dan vorig jaar. Het blijft een secondenspel terwijl de jaren voorbij vliegen..