De schaduw van Congo

>

Dwars door het Westerkwartier 2015

14de plaats in 33'04".
In het boek 'Het blauwe uur: wat de hardloper bezielt' schrijft voormalig hardloopkampioen Hans Koeleman (1957) over de bijna mystieke ervaring van een nachtelijke looptocht die duurt tot de morgenstond weer aanbreekt. Het blauwe uur werd ook lyrisch bezongen door Françoise Hardy: l'heure bleue où tout devient plus beau, plus doux, plus lumineux. Ik loop het liefst in het uur tussen hond en wolf, zoals dat zo mooi heet. In de schemering, net voor de avond valt. Dat komt goed uit want vele loopwedstrijden vinden ook 's avond plaats. Zo ook Dwars door het Westerkwartier met startschot om 19 uur. Net als in de Koerswijk een weekje eerder perfect loopweer, 15°C, weinig wind en af en toe een verfrissende regenbui. Zuurstof genoeg om er een snelle wedstrijd van te maken. Nood aan punten, zowel in het teamklassement, waar we nipt tweede staan met BSRT, als in het individuele klassement waar ik ook nog vol aan de bak moet. In ronde 1 zag het er niet zo goed uit maar ik kon met enkele tussensprints aansluiten bij een grotere groep onder het commando van Peter Pollentier. Aan het eind van ronde 2 moest ik volledig in de remmen om een bekertje water te bemachtigen. Op een tussensprint meer of minder komt het niet meer. Na een beklijvende slotsprint finishte ik net als vorig jaar op de veertiende plaats. Met de conditie gaat het crescendo nu de herfst weer in het land is.