De schaduw van Congo

>

Vuurtorenloop 2015

Lopen in de hitte - Photo credits: OLC
De mussen vielen van de daken op weg naar de start van de Vuurtorenloop in Bredene. Geen goed voorteken. Broeierige en onweerszwangere sfeer. Drie rondes van 4 kilometer rond de Spuikom, dat was de opdracht. In de eerste twee rondes kon ik nog aansluiten bij een groepje met vooral Hermesboetjes. In de derde ronde spatte het deelnemersveld uiteen en was het elk voor zich in die loden hitte. In de verte flitsten de eerste bliksemschichten, meer dan een paar druppels regen viel er niet. Het zweet stroomde van mijn gezicht. Ik moest het hoofd koel houden precies een week voor mijn vijfde marathon. Een beker water over mijn hoofd leeg gieten hielp – nu ja – ik schakelde terug naar marathontempo. Tempo dat ik volgende week 42,195 km zal moeten volhouden (sic). In de slotkilometers kwam Maarten Lestabel van de Speedy's nog aansluiten. Ik finishte als 21ste in 48'09”. Daarna was het drinken en nog eens drinken...