De schaduw van Congo

>

Bibliothecarissen: een uitstervend ras?

Domme vragen verdienen een dom antwoordToen men Bob Dylan in 1966 tijdens een persconferentie vroeg hoeveel muzikanten er zich volgens hem protestzanger mochten noemen, antwoordde hij spottend "ongeveer 136.."  Vaak krijg ik de vraag toegeworpen of ik mij als bibliothecaris niet bedreigd voel door alle technologische evoluties in onze razendsnel evoluerende informatiemaatschappij, die bibliotheken overbodig blijken te maken: virtual library services, google print, e-journals, etcIk antwoord dan steevast dat ik mij inderdaad zorgen maak, dat bibliothecarissen een uitstervend ras zijn en dat ik er 's nachts rillend en bevend de slaap niet door kan vatten. Meestal veroorzaakt dit een gelukzalige grijns op het gezicht van de vragensteller. Maar voor eens en altijd volgt hier het enige, echte antwoord: er zal altijd nood zijn aan bibliothecarissen en gekwalificeerd bibliotheekpersoneel. Het papieren erfgoed laat zich niet vervangen door bits en bytes, hoogstens assisteren. Bibliotheekautomatisering dient om de service en klantvriendelijkheid te verhogen, niet om human resources te vervangen. Tot zover mijn strijdvaardig openingscredo, tijd voor een belofte. Met deze gloednieuwe biblioblog Bibliothecaris in Blog wens ik vanaf heden iedereen die bibliotheken en boeken een warm hart toedraagt een blik achter de schermen bieden. Met hoogtes en laagtes, routines en innovaties, gesitueerd in de aparte wereld van een museumbibliotheek.